Saturday, April 26, 2008

Tahukah anda?

-Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakandi dunia lebih lama daripada penggunaan susu capbendera.

- Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy,jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataan itudipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem LaDolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini padatahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepadaseorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenalidengan nama papa Razzi.

- Tahukah Anda perkataan May Day yang diulang sebutketika berlaku kecemasan, baik di laut atau udaraberasal daripada bahasa Perancis M'aidez yangbermaksud ''tolong saya''. Perkataan Mydin yangtertera pada Pasaraya Mydin pula bukan bermaksud iadimiliki oleh pelawak terkenal Maideen.

- Tahukah Anda kedua belah kaki kita tidak sama besarkerana sebelah adalah kaki kanan dan sebelah lagiadalah kaki kiri. Namanya saja sudah tidak sama jaditentunya besarnya juga tidak sama.

- Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang jugadigelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialahbesi yang berani menarik butir-butir besi lainkearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untukmenarik kereta bukanlah magnet.

- Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabiladiganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekorioleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya bendaitu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekorsudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

- Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnyawalaupun telah keluar kadangkala hingga beribukilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silapwalaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiapsarang burung mempunyai alamatnya yang tersendirisebenarnya.

- Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempelengadalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupabentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kenatempeleng masih boleh memakan lempeng apabila diaberasa lapar.

- Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratustahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapimengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumahkita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnyaselama tiga bulan.

- Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsungtentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan hartadunia ialah Orang Utan.

- Tahukah Anda antara kereta kebal dan tok guru ilmukebal, akhlak kereta kebal adalah lebih baik keranakereta kebal walaupun ia kebal tapi tak pernahmembanggakan diri dan riak akan kekebalannya.

- Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakatjika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akanmengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan.Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untukmenggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakanitu dibelanja oleh kawan kita.

Terima kasih..

email post by : ayuni_segha@yahoo.com

No comments: