Saturday, April 26, 2008

Wanita, Perempuan dan Bertina

Assalamualaikum..

erm.. so here, i would like to define and want to write an article like a title above.

Cuba korang fikirkan, sama atau berbeza ketiga2 perkataan di atas?.. bagi sstgh org, mungkin ada yg kata ianya sama dan ada juga yang kata ianya berbeza.

Bagi saya, wanita menunjukkan satu gelaran bagi yang sudah berkahwin ataupun sudah dewasa dan memiliki sifat yang disenangi oleh orang ramai.

Perempuan plak, yang berbeza ialah, gelaran ini adalh untuk para remaja. namun sifat mereka tidaklah liar dan mereka menjadi idaman jejaka-jejaka.

Tapi yang saya kisahkan disini, ialah perkatan bertina.. bagi saya/pada pendapat saya, saya anggap di sini, gelaran ini amat sesuai bagi perempuan yang amat buruk sikap dan sifatnya Mereka melakukan sesuatu perkara yang bertentangan dengan adat, pantang larang dan juga peraturan agama. mereka ini mementing diri sendiri dari mementingkan keluarga. dan lebih gemar melakukan aktiviti lelaki. Percakapan mereka ialah suka mengutuk2 seseorang. hal ini dikukuhkan lagi, sekiranya mereka mengtuk lelaki.. lagi dasyat lah sifat bertina mereka itu.

Sebagai contohlah kan, kita tengok ke minah rempit.. perkataan minah tu mmg boleh disamakan dengan bertina. sanggup kah kita tgk seorang wanita rela menunggang bersama lelaki dengan gaya2 yang kononnya seksi tp 'seksa'. Anda pasti ke lelaki yang membawa bertina itu akan menjadi suaminya kelak. haha,, absolutely lah x kan.

ada satu lagi sifat bertina, iaitu menyerah tubuh mereka kepada lelaki yang xder hubungan yang sah.. di situ, mmg kita akan pandang keji pada perbuatan seperti ini. tp ada juga perempuan yang melakukan perkara yang sama dengan hal ini kerana tidak tahan terhadap nafsu yang mengganas. oleh itu, kita boleh simpulkan, perempuan boleh bertukar menjadi bertina dan begitu juga dengan wanita. perhatian kepada para suami.. reda kan nafsu isteri anda sebelum ianya di reda kan oleh lelaki lain.

Ingatlah, kalu kita tidak dpt mengawal kaum hawa, maka hancurlah dunia. kepada sesiapa yang bertanggungjawab untuk menjadi kaum hawa (keluarga jaga anak, suami jaga isteri, abg jaga adik, adik jaga kakak), jaga lah seelok2nya kerana mereka menybbkan kaum adam menjadi tidak tentu hala dalam melakukan suatu perkara.


Wassalam.. any comment if there was wrong? post here.


2 comments:

anDi said...

one more thing.
kalau dulu dia adalah betina spt y anda sebutkan, dan sekarang dia adalah wanita/perempuan y baik2, tp masyarakat still pandang serong. xkisahlah baik mane pun. msti ad mulut jahat.

tp..

kalau llaki y jahat..lebih kuang betina tu jugak..

kenapa org tutup mulut molek2 pulak ye??

knp?knp?knp?
-sje nk tnye.lol-

Meor [SciFever] said...

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, menyuruh kita bhijrah. sbb hijrah itu membolehkn kita memulakan hidup yg baru, di tempat yg baru, serta masyarakat yg baru.

kalu kita dah berubah, nescaya masyarakat yg baru tue akan memandang kita sebagai seorg perempuan yg baek..

manakala, lelaki pulak.. walaupun dia wat jahat, org tetap tutup mulut kan.. tp perkara cam nie x berlaku pd semua lelaki, kalu lelaki tue ada kuasa, harta.. mesti org x brani nk tegur..

serta lelaki mmg sinonim dgn perbuatan yg kasar.. so, benda ni dipndg remeh oleh segelintir masyarakat.. walau bagaimanapun, mereka yg melakukan kesalahan di muka bumi ini, tak kira lelaki atau perempuan ttp akn mendpt balasan yg adil dari Allah s.w.t.

=) ..