Tuesday, November 25, 2008

The Origin Of The Universe.

Yang ketahui, terdapat 2 teori yang menjelaskan asal usul terjadinya alam semesta. Antaranya adalah:

1) Teori Big Bang
2) Teori Steady State

Tetapi yang paling popular adalah Teori Big Bang yang menjelaskan bahawa alam semesti ini terjadi oleh satu letupan yang kuat diantara 30 billion - 50 billion tahun dahulu. Teori ini sebenarnya dikemukakan Albert Einstein (abad ke-20) yang dsimpulkan dari pengiraan hukum fiziknya. Dia berkata, alam ini tidak mungkin dalam keadaan statik. Namun, dia berdiam diri terhadap penemuan ini kerana memikirkan bahawa ianya bertentangan dengan model alam semesta statik yang diakui luas pada waktu itu. Di kemudian hari, Einstein menyerdari bahawa tindakannya itu merupakan satu kesalahan yang terbesar dalam kariernya.

Manakala teori Steady State dikemukakan oleh Sir Fread Hoyle (pertengahan abad ke-20) yang merupakan kaum materialis. Kaum ini menolak sekeras-kerasnya teori Big Bang dan mengatakan bahawa alam semesta ini berada dalam keadaan statik dan keluasanya terbatas serta tiada permulaan alam semesta dan tiada perakhirannya.

Diantara dua teori ini, yang manakah anda lebih bersetuju? Segalanya akan terungkai nanti di dalam post yang akan datang. Yang pasti teori Big Bang mengatakan alam ini dicipta oleh yang Maha Pencipta manakala teori Steady State mengatakan sebaliknya. Sama-samalah kita berfikir.

No comments: