Friday, June 27, 2008

Suara Mimbar - al-Quran Merupakan Cahaya Penyuluh

Tempat : Masjid Ibrahimi, Pasir Puteh
Masa : Waktu Zohor
Tarikh : 27 Jun 2008

**peringatan : ini bukanlah teks yang dibaca oleh khatib, akan tetapi ini adalah sedikit rumusan yang telah didengari semasa menghadiri khutbah jumaat.

------------------------------------------------------------------------------------------------


al-Quran merupakan cahaya dari Allah s.w.t .Sesiapa yang mengikut ajaran-Nya pasti akan selamat dunia dan akhirat. al-Quran merupakan petunjuk jalan yang lurus dan merupakan punca kejayaan di akhirat nanti. al-Quran juga merupakan penawar yang sangat mujarat. Manusia patut menunjukkan sikap yang bersungguh-sungguh dalam penerimaan al-Quran.


al-Quran merupakan kiriman dari Allah s.w.t. Masyarakat kini kadang-kalanya menerima al-quran dalam pelbagai cara. Ada yang menjadikan al-Quran sebagai tangkal dan azimat semata-mata dan ada juga yg menjadikannya sebagai perhiasan.

Kita sepatutnya membawa makna yang besar dalam pembangunan masyarakat islam melalui penghayatan al-Quran. Lipatan sejarah membuktikan bahawa al-Quran berjaya mengubah tamadun dunia. Kita juga sepatutnya berusaha untuk memahami al-Quran, dengan cara berjinak-jinak, selalu membaca al-quran, tidak membaca surah-surah tertentu sahaja, membuat jadual bacaan surah agar kita sentiasa bersama dengan al-quran

Kita juga perlu mengkhatam al-quran mengikut jadual yang telah kita buat . Selain itu, memperbetulkan bacaan al-quran daripada guru-guru yang pakar terhadap al-Quran. Juga memahami al-quran dengan mengikuti kelas-kelas tafsir al-quran.


Mengamalkan satu persatu ayat al-quran yang kita perolehi maksudnya adalah amat perlu bagi seseorang. Budaya al-quran mestilah dihidupkan subur dalam kehidupan masyarakat.

Manusia terbahagi kepada 3 bahagian :


  1. Mereka yang membaca al-Quran tetapi tidak memahami maknanya - akan mendapat pahala.
  2. Mereka yang membaca dan memahami al-Quran -akan mendapat pahala yg besar
  3. Mereka yang membaca, memahami dan mengamalkan - akan mendapat pahala besar yg berganda2.
al-Quran adalah anugerah dari Allah s.w.t untuk kita amalkan. kita perlulah berpegang teguh terhadap ajaran al-quran.

1 comment:

The Blogwalker said...

oh,
manusia ade 3 golongn ye
nampaknye saye masih dalam golongan manusia pertama.
' glgn yg baca aje,tp x faham ape2'

Ya Allah, kn best klu dpt jdik golongn ketige.

WELL,
just nk kate, rumusan dr khutbah jumaat nih bagus.
bagus bangat~
keep it continue.