Friday, May 23, 2008

Fakta-fakta Sains Yang Menakjubkan

* KUTU boleh melompat 130 kali ganda lebih tinggi daripada ketinggiannya sendiri. Jika manusia mempunyai kemampuan sedemikian, ini bermakna seseorang dengan ketinggian 1.54 meter boleh melompat sehingga 240 meter.

* HAIWAN paling bahaya di muka bumi ini adalah lalat rumah kerana kegemarannya hinggap pada najis dan menyebarkan penyakit merbahaya kepada manusia dan haiwan lain. * ULAR adalah karnivor (makan daging) sebenar kerana mereka tidak makan apa-apa selain daripada binatang.

* AMFIBIA terbesar dunia adalah salamander gergasi (katak gergasi) yang boleh membesar sehingga 1.5 meter panjang.

* PAUS BIRU boleh menghasilkan bunyi yang kuat sehingga 188 desibel. Ini adalah bunyi paling kuat pernah dihasilkan oleh haiwan dan boleh dikesan sejauh 852.9 kilometer. * KATAK PANAH yang ditemui di amarika Selatan dan Tengah adalah haiwan paling berbisa di muka bumi. * DINASOUR STEGOSAURUS berukuran 9.1 meter panjang tetapi saiz otaknya hanya sebesar buah badam.

* SEL OTAK mempunyai jangka hayat paling panjang, ia hidup selagi tubuh manusia masih bernafas.

* SEL paling panjang dalam tubuh manusia adalah saraf motor, ia boleh menjangkau 1.37 meter panjang dari saraf tunjang hingga ke tumit.

* Tulang paling kecil dalam tubuh manusia adalah tulang yang terletak di telinga tengah berukuran 0.28 sentimeter panjang.

****Sumber dari Estidotmy.

1 comment:

Anonymous said...

nice infos.. =)